Οδηγός

Το Σχέδιο «Ανάπτυξη δικτύου υπηρεσιών πληροφόρησης, συμβουλευτικής υποστήριξης και ενδυνάμωσης εργαζομένων»

  • Κεφάλαιο  1

 

Γενική περιγραφή του έργου

 

Εισαγωγή                                                                                                                      

 

1.1 Το  επιχειρησιακό και λειτουργικό πλαίσιο ένταξης του έργου                    

 

1.2 Διαδικασία σχεδιασμού, στόχοι και μορφές παρέμβασης                         

 

1.3 Περιεχόμενο και δραστηριότητα του δικτύου                                          

 

1.4 Δομή, οργάνωση και λειτουργία                                                                        

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

 

 

       Κεφάλαιο  1        


Γενική περιγραφή του έργου



Εισαγωγή


Η πληροφόρηση των ανθρώπινων συντελεστών μιας αγοράς εργασίας (εργαζόμενοι – εργοδότες) σχετικά με τα ποσοτικά χαρακτηριστικά της (π. χ κενές θέσεις εργασίας) καθώς και τα αντίστοιχα ποιοτικά (αμοιβές, συνθήκες εργασίας κλπ) αποτελούσε μία, εξ υποθέσεως, προϋπόθεση εύρυθμης λειτουργίας της, συνδεόμενη με την αποτελεσματικότητα των μηχανισμών σύζευξης της προσφοράς (εργαζόμενοι) με την ζήτηση (εργοδότες) εργασίας, στην ουσία δηλαδή με την «εύστοχη» τοποθέτηση ανέργων σε κενές θέσεις εργασίας. 


 


Οι λειτουργίες αυτές της αγοράς εργασίας (διευρυμένη και ουσιαστική πληροφόρηση και αποτελεσματική τοποθέτηση) συνεπικουρούνταν πολλάκις από διαδικασίες και προγράμματα συμβουλευτικής καθοδήγησης.


Μαζί με τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης, απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας και τις διαδικασίες πιστοποίησης των επαγγελματικών προσόντων και εξειδικεύσεων, συγκροτούν ένα σημαντικό τμήμα επιμέρους πολιτικών και μέτρων απασχόλησης, οι οποίες συγκαταλέγονται στις οριζόμενες ως Ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης.


Σε πολλές από τις παραπάνω διαδικασίες, οι οποίες υποστηρίζουν την αγορά εργασίας ως κατ εξοχήν μηχανισμό κατανομής της εργασίας, εμπλέκονται δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς, καθώς και φορείς εκπροσώπησης συλλογικών συμφερόντων (εργατικά συνδικάτα – εργοδοτικές οργανώσεις).


   


Η παρατεταμένη ανεργία, η ανεργία των νέων και η μακροχρόνια ανεργία των ετών πριν την κρίση, η δραματική επιδείνωση κατά την διάρκεια της κρίσης και οι ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις και την κοινωνική ασφάλιση, δημιουργούν ένα περιβάλλον ιδιαίτερης ανασφάλειας και αβεβαιότητας για το εργατικό δυναμικό της χώρας, συμπιέζοντας ταυτόχρονα τους όρους, τις συνθήκες και τις αμοιβές, όσων έχουν εργασία, σε απαράδεκτα περιοριστικά πλαίσια για μια σύγχρονη αναπτυγμένη κοινωνία.  


 


Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ’80 διαμορφώνεται μια καθοριστική στροφή ως προς την βασική στόχευση της πολιτικής Απασχόλησης, με την απομάκρυνση από βασικές μακροοικονομικές επιλογές και παρεμβάσεις (επιδίωξη πλήρους απασχόλησης και τόνωσης της ενεργούς ζήτησης) στην υιοθέτηση μικροοικονομικών πολιτικών και μέτρων (απασχολησιμότητα, προγράμματα στοχευμένης υποστήριξης, έμφαση στο σκέλος της προσφοράς εργασίας, προσαρμοστικότητα επιχειρήσεων και ανθρώπινου δυναμικού).  


  


Χωρίς αυταπάτες για την δυνατότητα αυτών των πολιτικών για επίτευξη συνθηκών προς την πλήρη και ποιοτική απασχόληση, αποδεχόμαστε την αυξημένη ανάγκη πληροφόρησης και συμβουλευτικής υποστήριξης του εργατικού δυναμικού της χώρας, σε ένα περιβάλλον συνεχών και δυσμενών αλλαγών και ανατροπών στις εργασιακές σχέσεις, την κοινωνική ασφάλιση και την απασχόληση


 


Με την δημιουργία και ανάπτυξη, σε πανελλαδικό επίπεδο, υπηρεσιών Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής, με στόχο την παροχή αφενός έγκυρης και έγκαιρης πληροφόρησης, αφετέρου διαμεσολάβησης και υποστήριξης του εργατικού δυναμικού, σε θέματα εργασιακών σχέσεων, ασφαλιστικής νομοθεσίας, και πολιτικών απασχόλησης, το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ ανταποκρίνεται στις ανάγκες που έχουν εκρηκτικά αναδυθεί, στο πεδίο της πραγματικής οικονομίας και της αγοράς εργασίας, εξ’ αιτίας της οικονομικής κρίσης, προσφέροντας ζωτικής σημασίας υπηρεσίες προς τους εργαζόμενους.


 


Επιπλέον, βασική επιδίωξη του Σχεδίου είναι η συμβολή του στην διαμόρφωση ενός Εθνικού συστήματος Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής, στο οποίο το αναπτυσσόμενο δίκτυο της ΓΣΕΕ μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό και αξιόπιστο στοιχείο του.         


 


Σε μία εποχή η οποία μαστίζεται από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, επιπτώσεις οι οποίες επιδρούν καταλυτικά στον κοινωνικό ιστό, στα κοινωνικά υποκείμενα, στους πολίτες και στους εργαζόμενους, η επιδίωξη δεν πρέπει απλά να εξαντλείται στην αποτελεσματική πληροφόρηση και συμβουλευτική, αλλά πρέπει να αναπτυχθούν διαδικασίες οι οποίες θα τις μετατρέπουν σε συλλογικό αγαθό, ικανό να ενδυναμώνει και να υποστηρίζει τους εργαζόμενους για ατομική πρωτοβουλία αλλά και συλλογική δράση.  


  


 Η παρέμβαση του ΙΝΕ ΓΣΕΕ μέσω δράσεων Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής σε καμία περίπτωση δεν συνιστά υποχώρηση τόσο ως προς την θέση του για τον χαρακτήρα της Ανεργίας, ως ανεργία κυρίως και κατά βάση ελλιπούς ζήτησης, όσο και ως προς τις συναφείς θέσεις για ποιοτικές και πλήρους απασχόλησης θέσεις εργασίας.


 


Συνιστά όμως μία προσπάθεια διατύπωσης πρότασης πολιτικής, για τον αποτελεσματικό – συμπληρωματικό προς τις πολιτικές και τα προγράμματα απασχόλησης - ρόλο των συστημάτων και δικτύων Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής, η οποία συνίσταται στην αναγκαιότητα ανάπτυξης τους εντός ενός  εθνικού πλέγματος δημόσιων και κοινωνικών φορέων, ικανού να υποστηρίξει το εργατικό δυναμικό της χώρας κατά την διάρκεια των συνεχών, πολλών, σύνθετων και δυσμενών, πολλές φορές,  μεταβάσεων κατά την διάρκεια του  εργασιακού βίου.


 


1.1 Το  επιχειρησιακό και λειτουργικό πλαίσιο ένταξης του έργου


Στο πλαίσιο της τρέχουσας προγραμματικής συμφωνίας (ΕΣΠΑ 2007-2013), οι επιστημονικοί φορείς των κοινωνικών εταίρων αναγνωρίζονται ως δικαιούχοι  του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) για την υλοποίηση δράσεων και προγραμμάτων του[1].


Ως εκ τούτου υπεγράφη προγραμματική συμφωνία με έναν έκαστον εκ των φορέων εκπροσώπησης εργαζομένων και εργοδοτών (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ) και το Υπουργείο Εργασίας, για την υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων με στόχο την θεσμική αναβάθμιση των ανωτέρω οργανώσεων. Δράσεις οι οποίες συμφωνήθηκαν κατόπιν διεξαγωγής σχετικής μελέτης[2].  


  


Το συγκεκριμένο  έργο  αποτελεί έναν εκ των στρατηγικών κόμβων του ευρύτερου Σχεδίου Θεσμικής αναβάθμισης του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ, και ως εκ τούτου της ίδιας της ΓΣΕΕ, όπως αποτυπώνεται στα σχετικά κείμενα πολιτικής  τα οποία εξειδικεύουν τις δράσεις του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, τις ενταγμένες στον άξονα Προσαρμοστικότητα του Επιχειρησιακού προγράμματος ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού (Ε.Π.ΑΝ.Α.Δ) του Υπ. Εργασίας.


 


Με βάση την αποστολή και τους στρατηγικούς στόχους της ΓΣΕΕ, η θεσμική της ενδυνάμωση περιλαμβάνει δύο αλληλένδετες διαστάσεις:


 


Πρώτον, την ενίσχυση της ικανότητας της για ουσιαστική συμμετοχή στους θεσμούς, ιδίως στους θεσμούς τριμερούς συμμετοχής, η οποία συντελείται τόσο μέσω διατύπωσης προτάσεων πολιτικής, όσο και μέσω της άσκησης επιρροής στη λήψη αποφάσεων. Βασική προϋπόθεση αποτελεί η  δυνατότητα τεκμηρίωσης  των προτάσεων αυτών.


 


Δεύτερον, την ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας, η οποία επιτυγχάνεται κυρίως μέσω της  αναβάθμισης ή και της ενίσχυσης του στελεχιακού της δυναμικού, αλλά και μέσω της ενίσχυσης ή και αναδιοργάνωσης των λειτουργιών της, σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, ώστε να καταστεί περισσότερο αποτελεσματική στη διάγνωση, το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση των παρεμβάσεων της.


 


Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, καθώς και την υπάρχουσα τεχνογνωσία των εποπτευόμενων από τη ΓΣΕΕ φορέων, προκύπτει ότι σημαντικό παράγοντα για την ενίσχυση της θεσμικής και επιχειρησιακής ικανότητας της Γ.Σ.Ε.Ε. αποτελεί η ενίσχυση των υφιστάμενων δομών, καθώς και η ανάπτυξη νέων λειτουργιών, μονάδων και υπηρεσιών του ΙΝΕ ΓΣΕΕ, δηλαδή του φορέα που διαθέτοντας πιστοποίηση διαχειριστικής επάρκειας, υλοποιεί ως δικαιούχος στο πλαίσιο του ΕΠΑΝΑΔ, τις δράσεις του επιχειρησιακού σχεδίου θεσμικής ενδυνάμωσης της ΓΣΕΕ.


 


Πιο συγκεκριμένα, το σχέδιο επιχειρησιακής ενίσχυσης του ΙΝΕ ΓΣΕΕ περιλαμβάνει τρεις αλληλεξαρτώμενες ομάδες ενεργειών, οι οποίες επιπλέον προορίζονται να ενισχύσουν το σύνολο των υλοποιούμενων δράσεων του Ινστιτούτου. 


1. Ενέργειες οργάνωσης, ενίσχυσης και ανάπτυξης λειτουργιών παρατηρητηρίου κοινωνικών και οικονομικών εξελίξεων και πολιτικών[3] . 


 


2. Ενέργειες οργάνωσης και ανάπτυξης λειτουργιών Μονάδας τεκμηρίωσης και υποστήριξης της θεσμικής εκπροσώπησης της ΓΣΕΕ, καθώς και ενέργειες αξιοποίησης των εκροών (αξιολόγηση αποτελεσμάτων, καλές πρακτικές, συμπεράσματα, επιμέρους προτάσεις πολιτικής κλπ) από την υλοποίηση πολιτικών και προγραμμάτων απασχόλησης, κοινωνικής ένταξης και δια βίου μάθησης.


 


3.Ενέργειες υλοποίησης πολιτικών και προγραμμάτων απασχόλησης, κοινωνικής ένταξης και δια βίου μάθησης.  


 


Στο σχήμα που ακολουθεί  αποτυπώνεται το πλέγμα των στρατηγικών δραστηριοτήτων του ΙΝΕ ΓΣΕΕ, μέσω προγραμμάτων του ΕΣΠΑ,  η συνέργεια τους και οι δράσεις που αποσκοπούν στην θεσμική αναβάθμιση των συνδικάτων.


 


1_1.png


Σχήμα 1: Δράσεις του ΙΝΕ ΓΣΕΕ στο πλαίσιο  του ΕΣΠΑ


 


Παρατηρούμε στο  σχήμα 1 ότι αναπτύσσεται ένα πλέγμα δράσεων, σε στενή μεταξύ τους συνέργεια, όπου υλοποιούνται ερευνητικά προγράμματα (Παρατηρητήριο και τεκμηρίωση), προγράμματα παρέμβασης στην αγορά εργασίας και στο σύστημα απασχόλησης (Πληροφόρηση και συμβουλευτική εργαζομένων και ανέργων, επαγγελματική κατάρτιση και δια βίου μάθηση) προγράμματα ισότητας των φύλων και προγράμματα ένταξης των συνδικάτων στην κοινωνία της πληροφορίας. Στο σύνολο σχεδόν των προγραμμάτων η Πληροφόρηση και η Συμβουλευτική αποτελούν μία βασική οριζόντια δράση, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο τον βαθμό της μεταξύ τους συνέργειας.


 


 


1.2 Διαδικασία σχεδιασμού, στόχοι και μορφές παρέμβασης


  • Βασική διάρθρωση του Σχεδίου 


Το έργο διαρθρώνεται στα εξής μέρη (υποέργα) τα οποία συσχετίζονται και αλληλεπιδρούν λειτουργικά και επιχειρησιακά :


  • Υποέργο 1


«Οργάνωση και λειτουργία της επιτελικής Μονάδας διοίκησης και επιστημονικού συντονισμού της Πράξης»


  • Υποέργο 2


«Οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των στελεχών του δικτύου»


  • Υποέργο 3


«Ανάπτυξη των υπηρεσιών του δικτύου»


  • Υποέργο 4


«Ενέργειες προώθησης και προβολής των υπηρεσιών του δικτύου και των εξειδικευμένων κέντρων προώθησης της


απασχόλησης»


  • Υποέργο 5


«Ανάπτυξη των υπηρεσιών των εξειδικευμένων κέντρων προώθησης της απασχόλησης»


 


Η ανωτέρω διάρθρωση του Σχεδίου[4]  αποτελεί προϊόν μιας στρατηγικής παρέμβασης, αποτελούμενης από στάδια μιας εξελικτικής διαδικασίας, εκκινώντας   από την διαπίστωση του προβλήματος και καταλήγοντας σε συγκεκριμένες ενέργειες αντιμετώπισης του. Σημαντικό στοιχείο της διαδικασίας και μία εκ των κρίσιμων προϋποθέσεων επιτυχίας αποτελεί η ανάλυση του προβλήματος και οι προτεινόμενες λύσεις αντιμετώπισης του.


 


Τα παραπάνω συγκροτούν το πρώτο στάδιο  του σχεδιασμού, ενώ το δεύτερο περιλαμβάνει την εξειδίκευση του Σχεδίου, το χρονοδιάγραμμα, την επιλογή των μεθόδων και τεχνικών και την υλοποίηση, Το τρίτο στάδιο της διαδικασίας περιλαμβάνει την αξιολόγηση και την ανατροφοδότηση. Η τελευταία είναι απαραίτητη για την εκτίμηση της  περεταίρω βιώσιμης εξέλιξης του δικτύου σε συνάρτηση με τους διαθέσιμους πόρους.    


 


 


 


  • Το πρόβλημα


Η εμπειρία από της επί μέρους ή / και ευρύτερες παρεμβάσεις του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, καθώς και τα ερευνητικά δεδομένα, στα πεδία της Πληροφόρησης και της Συμβουλευτικής, οδήγησαν στην διατύπωση του βασικού προβλήματος, το οποίο έγκειται στην διαπίστωση των σοβαρών ελλειμμάτων της Δημόσιας πολιτικής, στην κατακερματισμένη πανσπερμία δημόσιων, ιδιωτικών και κοινωνικών φορέων παροχής σχετικών υπηρεσιών και στην ανυπαρξία ενός εθνικού συστήματος (Δικτύου;) παροχής Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής στους τομείς των εργασιακών Σχέσεων, της Κοινωνικής Ασφάλισης και της Απασχόλησης.


 Η παραπάνω διαπίστωση δεν υπεισέρχεται στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των Δημόσιων φορέων παροχής συναφών υπηρεσιών (ΟΑΕΔ, ΙΚΑ, ΣΕΠΕ, ΕΟΠΠΕΠ ΚΛΠ) των οποίων πάντως είναι έκδηλη η αδυναμία ανταπόκρισης στην ιδιαίτερα αυξημένη ζήτηση, σε μία περίοδο μάλιστα που ό ρόλος τους καθίσταται κεντρικός στην υλοποίηση πολιτικών απασχόλησης (ΟΑΕΔ, ΕΟΠΠΕΠ) στην στήριξη της πολιτικής κοινωνικής ασφάλισης (ΙΚΑ) και στην αντιμετώπιση των έντονων και δυσμενών για τους εργαζόμενους παρεκκλίσεων στην αγορά εργασίας (ΣΕΠΕ)       


  • Η διατύπωση πρότασης


Η πρόταση για την δημιουργία δικτύου συμβουλευτικών υπηρεσιών και υπηρεσιών πληροφόρησης από την ΓΣΕΕ, μέσω του Ινστιτούτου Εργασίας, αποτελεί ένα ειδοποιό στοιχείο του στρατηγικού Σχεδίου «Θεσμική Αναβάθμιση των Συνδικάτων», το οποίο περιλαμβάνει δύο ισοδύναμες διαστάσεις:


- την αναβάθμιση της δυνατότητας έρευνας και ανάλυσης με στόχο την τεκμηριωμένη παρουσίαση των θέσεων της. Βασικό εργαλείο υποστήριξης των θέσεων της ΓΣΕΕ αποτελεί το «Παρατηρητήριο Κοινωνικών και Οικονομικών εξελίξεων»


- την δυνατότητα αποτελεσματικής παρέμβασης με δράσεις επιμόρφωσης, κατάρτισης, απασχόλησης, με στόχο να προβάλλονται συγκεκριμένες προτάσεις πολιτικής μέσα από ολοκληρωμένες παρεμβάσεις και πρακτικές.


Η πρόταση για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου δικτύου υπηρεσιών έχει ως κεντρικό στόχο την συμβολή στην άμβλυνση του προβλήματος πληροφόρησης και συμβουλευτικής υπό το πρίσμα της επιδίωξης δημιουργίας ενός ανάλογου εθνικού συστήματος. 


  • Διαδικασίες ανάλυσης και ωρίμανσης


Το Σχέδιο αποτέλεσε αντικείμενο προβληματισμού σε όλα τα επίπεδα ιεραρχίας του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, η δε ωρίμανσή του προήλθε από επάλληλα εργαστήρια στελεχών (workshops), διακίνηση κειμένων εργασίας και διατύπωσης προτάσεων πολιτικής.


  Εν συντομία αναφέρουμε διαδικασίες αναλυτικής διάγνωσης του προβλήματος, προσδιορισμού των αιτίων και των χαρακτηριστικών του, τρόπων προσέγγισης των  κοινοτήτων παρέμβασης και των αναγκών τους, το περιβάλλον εντός του οποίου διαπιστώνεται το πρόβλημα και οι βασικές μεταβλητές για μια επιτυχή προσπάθεια άμβλυνσης ή / και επίλυσης. Στο στάδιο ωρίμανσης εκτός των βασικών επιλογών υλοποίησης εξετάζονται και πιθανές ισοβαρείς εναλλακτικές προσεγγίσεις.


  • Οργάνωση και διοίκηση, ομάδες έργου / στελεχιακό δυναμικό


Το οργανωτικό σχήμα και το διοικητικό μοντέλο παίρνουν υπόψη τους τόσο την ευρύτερη οργανωσιακή κουλτούρα του ΙΝΕ, όσο και τις πιθανές ιδιαιτερότητες στην οργάνωση και διοίκηση υπηρεσιών οι οποίες προσλαμβάνουν έντονη κοινωνική διάσταση, κινούνται στον ευρύτερο χώρο των κοινωνικών υπηρεσιών και αποβλέπουν στην υποστήριξη εργαζομένων και ανέργων, δύο ευρύτατες κατηγορίες πολιτών  οι οποίες πλήττονται από τις οικονομικές και κοινωνικές


συνθήκες χωρίς το «αντίβαρο» της καθολικής και αποτελεσματικής υποστήριξης.


Βασική επιλογή αποτελεί η δημιουργία και ανάπτυξη ομάδων έργου, με διακριτούς ρόλους αλλά και σαφείς συνέργειες , στις οποίες εντάσσεται το στελεχιακό δυναμικό του φορέα και τα νέα εξειδικευμένα στελέχη.


  • Επιμόρφωση[5]


Οι επιμορφωτικές διαδικασίες αποτελούν κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας του σχεδίου, εκτείνονται δε σε μεγάλο χρονικό εύρος, έτσι ώστε να συνδυάζονται με τις ανάγκες που προκύπτουν κατά την διάρκεια της υλοποίησης του έργου.


  • Δικτύωση και διάδοση [6]


Στα δύο πεδία παρέμβασης των υπηρεσιών που αναπτύσσει το Ινστιτούτο Εργασίας δραστηριοποιούνται πλήθος φορέων, δημόσιων, ιδιωτικών και κοινωνικών. Και τα δύο πεδία (Πληροφόρηση και Συμβουλευτική) είναι κατακερματισμένα και σε μεγάλο βαθμό προσφέρεται επιφανειακή πληροφόρηση, πολλάκις λανθασμένη, ενώ στην Συμβουλευτική παρατηρούνται φαινόμενα εμπορευματοποίησης και επιδίωξης εύκολης απόκτησης χρημάτων, σε ένα τομέα όπου τα στελέχη του πρέπει να διακρίνονται από ιδιαίτερες επαγγελματικές αξίες και ευαισθησία.


Η δικτύωση φορέων του δημοσίου, οι οποίοι οφείλουν να επωμίζονται το μεγαλύτερο βάρος άσκησης αποτελεσματικής πολιτικής, με φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, των ενώσεων εργαζομένων και εργοδοτών, πολλοί εκ των οποίων έχουν  αντίστοιχες δράσεις, ίσως να αποτελεί μια ενδιαφέρουσα προοπτική περιορισμού της πανσπερμίας των φορέων και των επικαλύψεων, να ενισχύσει την ανάπτυξη και ανταλλαγή τεχνογνωσίας, να εξασφαλίσει σημαντικές οικονομίες κλίμακας (δεδομένου ότι η ποιοτική παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα), να διευρύνει την υποστήριξη σε μεγαλύτερο εύρος πολιτών καθώς και να αυξήσει τις πιθανότητες βιωσιμότητας των υπηρεσιών   


Είναι προφανές ότι η αποτελεσματική δικτύωση ενισχύει ιδιαίτερα τα σχέδια επικοινωνίας και διάδοσης του έργου και αντιστρόφως η επικοινωνιακή στρατηγική συμβάλλει στην ανάπτυξη της δικτύωσης.


Στο σχήμα που ακολουθεί  αποτυπώνεται η ροή των βασικών σταδίων σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου. 


 


Βασικά στάδια σχεδιασμού του έργου [7]


1_2.png


Σχήμα 2. Σχεδιασμός και στάδια υλοποίησης


 


 


 


 


1.3. Περιεχόμενο και δραστηριότητα του δικτύου


 


Η βασική δραστηριότητα των υπηρεσιών περιλαμβάνει δυο διακριτά και ταυτόχρονα αλληλοεξαρτώμενα Συστήματα : της Πληροφόρησης και της Συμβουλευτικής.


Η παρέμβαση των δύο Συστημάτων επικεντρώνεται στα πεδία των Εργασιακών Σχέσεων, της Κοινωνικής Ασφάλισης και στο πεδίο της Απασχόλησης.


 


Εν κατακλείδι και ως γενική οργανωσιακή αρχή η δόμησή τους στηρίζεται σε μια αρχιτεκτονική, η οποία τους επιτρέπει να λειτουργούν αυτοτελώς και ταυτόχρονα με υψηλό βαθμό συνέργειας.


Στο πλαίσιο του δικτύου οι υπηρεσίες πληροφόρησης και συμβουλευτικής που παρέχονται αφορούν σε τρία βασικά πεδία / τομείς:


  • Πεδίο πολιτικών απασχόλησης

  • Πεδίο εργασιακών σχέσεων

  • Πεδίο κοινωνικής ασφάλισης

  •  


   Τα δύο κύρια συστήματα του έργου, της πληροφόρησης και της συμβουλευτικής, διαρθρώνονται στα εξής βασικά υποσυστήματα:


 


Α. Πληροφόρηση στο πεδίο των πολιτικών Απασχόλησης


▪ πληροφόρηση εργαζομένων


▪ πληροφόρηση ανέργων 


 


Β. Πληροφόρηση στα πεδίο των Εργασιακών Σχέσεων και της Κοινωνικής Ασφάλισης


 


Γ. Συμβουλευτική στο πεδίο των πολιτικών Απασχόλησης


▪ Συμβουλευτική εργαζομένων


▪ Συμβουλευτική ανέργων


 


Δ. Συμβουλευτική στο πεδίο των Εργασιακών Σχέσεων και της κοινωνικής ασφάλισης


 


Τα παραπάνω υποσυστήματα υποστηρίζονται από ομάδα έργου με αντικείμενο την ανάπτυξη κατάλληλου πληροφορικού περιβάλλοντος και τεχνικής υποστήριξης,. Την διάδοση του έργου  αναλαμβάνει αντίστοιχη ομάδα έργου και το γραφείο τύπου.


Όσον αφορά στην στόχευση το έργο απευθύνεται σε δύο ευρείες πληθυσμιακές κοινότητες


- Των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας και


- Των ανέργων με έμφαση σε νέους ανέργους 16 έως 30 ετών 


Οι υπηρεσίες Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής έχουν στατικό και δυναμικό χαρακτήρα.


 


Στην πρώτη περίπτωση γίνεται επιλογή πληροφοριών για ευρεία διάχυση, με κριτήριο επιλογής την επικαιροποίηση ή ανανέωση της πληροφόρησης σε συνάρτηση με τις τρέχουσες εξελίξεις στα πεδία που δραστηριοποιείται το δίκτυο. Παρέχονται, επίσης, βασικές αναλύσεις, αρθρογραφία και ειδήσεις.


Η διάχυση των πληροφοριών και των θεμάτων συμβουλευτικής πραγματοποιείται με όλους τους δυνατούς τρόπους επικοινωνίας (ηλεκτρονικούς και έντυπους).


 


Στην δεύτερη περίπτωση, της δυναμικής διάστασης παροχής των υπηρεσιών, πραγματοποιούνται συναντήσεις στις υπηρεσίες του φορέα, με εξειδικευμένα στελέχη, ή διατυπώνονται ερωτήματα με ηλεκτρονικό τρόπο επικοινωνίας, καθώς επίσης και πραγματοποιούνται επισκέψεις σε χώρους εργασίας, συνδικάτα, δημοτικά καταστήματα και άλλους φορείς.


 


Οι παραπάνω υπηρεσίες προσφέρονται σε όλη την Ελλάδα, από εξειδικευμένα στελέχη τα οποία αξιοποιούν σύγχρονες μεθόδους και κατάλληλα εργαλεία υποστήριξης του ανθρώπινου δυναμικού.


 


1.4. Δομή, οργάνωση και λειτουργία


Τα σχήματα που ακολουθούν αποτυπώνουν την δομή, την οργάνωση και τη λειτουργία του Σχεδίου.


 


Αποτυπώνονται:


- Η βασική οργανωτική μονάδα του Σχεδίου, η ομάδα έργου


- Οι ομάδες έργου οι οποίες καθοδηγούνται και εποπτεύονται  από την επιτελική ομάδα  - Η λειτουργία των εισροών, οι οποίες εισέρχονται στο σύστημα υπό μορφή αιτήματος, ερωτήματος ή και διαπίστωσης ενός γεγονότος ή μιας κατάστασης, η οποία λαμβάνει αξιοπρόσεκτη έκταση


- Η εσωτερική ροή, διακίνηση, αποθήκευση και επεξεργασία των εισροών, από αντίστοιχες ομάδες έργου


- Οι μέθοδοι και τα εργαλεία για την επεξεργασία των εισροών και την μετεξέλιξή τους ανάλογα σε δόκιμες και αξιόπιστες εκροές (απλή πληροφόρηση, μετάδοση είδησης, νομικό κείμενο, συμβουλευτική καθοδήγηση)        


 


Η Δομή του Σχεδίου περιλαμβάνει την ανάπτυξη δύο πεδίων υπηρεσιών της Πληροφόρησης και της Συμβουλευτικής, σε εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και σε ανέργους με επίκεντρο τους νέους ανέργους ηλικίας 16 έως 30 ετών.


Τα δύο πεδία χαρακτηρίζονται από έντονη μεταξύ τους συνέργεια, οι δε προσφερόμενες υπηρεσίες υποστηρίζονται από την δημιουργία εκτενούς βάσης δεδομένων, την ανάπτυξη μεθόδων και εργαλείων κατάλληλων για την παροχή Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής και ένα εκτεταμένο σχέδιο δημοσιότητας.


 


Το βασικό σχέδιο εποπτεύεται από την κεντρική συντονιστική ομάδα, στην εκπόνηση και ανάπτυξη του οποίου συμμετέχουν οι θεματικές ομάδες έργου, ενώ καταβάλλεται προσπάθεια εκτεταμένης, με τρόπο συστηματικό, ουσιαστικής διάχυσης της γνώσης και της εμπειρίας στο εσωτερικό του δικτύου. Βασική συνισταμένη του Σχεδίου αποτελεί η εκτενής και αποτελεσματική δικτύωση.


 


Δομικό στοιχείο διακίνησης της πληροφορίας και υποστήριξης της συμβουλευτικής διαδικασίας  αποτελεί η διαδραστική πλατφόρμα, η οποία με την σειρά της στηρίζεται στην σωστή και λειτουργική δόμηση της βάσης δεδομένων και της κωδικοποίησης του περιεχομένου της.


 


Καθοριστική παράμετρο αποτελεί η διαχείριση της γνώσης στο εσωτερικό του δικτύου.  Γενικότερα τόσο το μοντέλο οργάνωσης και το στυλ διοίκησης, όσο και οι λειτουργίες[8] καταβάλλεται προσπάθεια να είναι συμβατά με τους στόχους και τις επιδιώξεις των υπηρεσιών, ως εξειδικευμένων υπηρεσιών πληροφόρησης και συμβουλευτικής.  


Ακολουθεί η αποτύπωση των ανωτέρω σε πίνακες:


 


1_3.png

 

Σχήμα 4. Οργάνωση του δικτύου


 


1.4.2 Λειτουργία του Σχεδίου και περιεχόμενο των Υπηρεσιών[9]


 


1_4.png

 

Σχήμα 5: Λειτουργία του Σχεδίου


 


 


 


 


 


 


 


 


 


1.4.3 Περιεχόμενο


1_5.png


 

 


Σχήμα 6: Περιεχόμενο υπηρεσιών πληροφόρησης


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


1_6.png

 

Σχήμα 7:  Περιεχόμενο υπηρεσιών Συμβουλευτικής 




[1] Βλέπε σχετικά Παράρτημα Α΄ Τόμου, Παράλληλα κείμενα,  κείμενο 1 και φάκελος 1 «Οι κοινωνικοί εταίροι δικαιούχοι ΕΚΤ» 

    [2] Υπουργείο  Εργασίας / ΕΥΔ ΕΠΑΝΑΔ  Μελέτη θεσμικής αναβάθμισης κοινωνικών εταίρων

 [3]  Βλέπε σχετικά  http://www.inegsee.gr/  ή και http://www.ineobservatory.gr/

 [4] Για μια εκτεταμένη και πληρέστερη, τυπική περιγραφή του έργου αναζήτησε το επιχειρησιακό σχέδιο του έργου. Παράρτημα Α΄ Τόμου, Παράλληλα κείμενα, κείμενο 3

 [5]  για μια αναλυτικότερη προσέγγιση βλέπε μέρος ΙΙΙ

      [6] Για περισσότερα βλέπε μέρος  IV και καθώς και την αντίστοιχη ενότητα του εκπαιδευτικού υλικού περί δικτύωσης.

 [7]   Για μία βασική προσέγγιση της διαδικασίας σχεδιασμού του έργου βλέπε Τόμο Β’,  Βασίλης Παπαδόγαμβρος, «Διαδικασίες και στάδια σχεδιασμού και ωρίμανσης του σχεδίου» 

[8]   Σχετικά με την ακριβή διαδικασία του κύκλου εισροές – επεξεργασία – εκροές του συστήματος βλέπε Τόμο Β’  Σπύρος Βογιατζής «Η εσωτερική λειτουργία του δικτύου»

 

 [9]  Σχετικά με την ακριβή διαδικασία του κύκλου εισροές – επεξεργασία – εκροές του συστήματος βλέπε Τόμο Β’  Σπύρος Βογιατζής «Η εσωτερική λειτουργία του δικτύου»

 


Copyright © 2018, ΙΝΕ Γ.Σ.Ε.Ε.