Οδηγός

Το Σχέδιο «Ανάπτυξη δικτύου υπηρεσιών πληροφόρησης, συμβουλευτικής υποστήριξης και ενδυνάμωσης εργαζομένων»

 

Κεφάλαιο  2

 

Διαδικασίες ένταξης στελεχών     

 

Εισαγωγή                                                                                                          

 

2.1 Ενημέρωση και ένταξη μόνιμων στελεχών                                                

 

2.2 Διαδικασίες προσέλκυσης, επιλογής και ένταξης εξωτερικών συνεργατών               

 

 

 

                                                                                        

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

Κεφάλαιο  2

 

Διαδικασίες ένταξης στελεχών

 

                                                                                                                   

 

Εισαγωγή

 

Δεδομένου του χαρακτήρα του Σχεδίου, ο οποίος διακρίνεται από σύνθετη και πολυεπίπεδη λειτουργία, παρεμβαίνοντας στο πεδίο της Κοινωνικής πολιτικής, η υλοποίηση του απαιτεί στελέχωση με υψηλού γνωστικού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, διεπιστημονικής προέλευσης με σημαντική εμπειρία.

 

Τα στελέχη οφείλουν να λειτουργούν εξίσου αποτελεσματικά στην κατεύθυνση της υποστήριξης ατόμων, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα και το κοινωνικό πλαίσιο  στο οποίο τα άτομα εντάσσονται και δρουν, κατανοούν τα επιμέρους κοινωνικά συστήματα στα οποία ανήκουν και αντιλαμβάνονται τις δυσλειτουργίες και τα προβλήματα τα οποία καθορίζουν τα συστήματα.

 

 

 

Οι παραπάνω προϋποθέσεις, οι οποίες διαμορφώνουν μια ιδιαίτερα εκτεταμένη διαδικασία εφαρμογής και καθορίζουν τους πολλαπλούς και ενίοτε σύνθετους ρόλους τους οποίους πρέπει να κατέχουν τα στελέχη των υπηρεσιών πληροφόρησης και συμβουλευτικής.  (πληροφορούν, μεσολαβούν, συνηγορούν, συμβουλεύουν, εκπαιδεύουν, επιμορφώνουν, δρουν κοινωνικά, εξασκούν εξειδικευμένες κλινικές δραστηριότητες, σχεδιάζουν διαδικασίες και προγράμματα,  εξισορροπούν αντιθέσεις και διαχειρίζονται συγκρούσεις.

 

 

 

2.1. Ενημέρωση και ένταξη μόνιμων στελεχών   

 

 Η πολιτική ένταξης των μόνιμων στελεχών του Ινστιτούτου βασίστηκε σε ένα πλαίσιο, χαρακτηριστικό της οργανωσιακής κουλτούρας του οργανισμού, το οποίο διαμορφώνεται από τις εξής βασικές αρχές.

 

• Εμπλοκή όλου του διαθέσιμου στελεχιακού δυναμικού

 

• Συμμετοχή από τα αρχικά στάδια σχεδιασμού του έργου

 

• Αξιοποίηση της συσσωρευμένης εμπειρίας από αντίστοιχα έργα 

 

• Επίτευξη συμφωνίας συμμετοχής στο έργο, με βάση την

 

 διαθεσιμότητα και την εξειδίκευση ενός εκάστου εκ των στελεχών.

 

• Επιλογή συμμετοχής στην κατάλληλη ομάδα έργου

 

• Διεπιστημονικός χαρακτήρας ομάδων έργου

 

• Συνεχής και έντονες διαδικασίες κατανόησης του σχεδίου και απόκτησης κοινής αντίληψης

 

 

 

 

 

2.2 Διαδικασίες προσέλκυσης, επιλογής και ένταξης εξωτερικών συνεργατών

 

 

 

 Η αρχή της διεπιστημονικής συγκρότησης ομάδων έργου καθόρισε και την διαδικασία προσέλκυσες και επιλογής των εξωτερικών συνεργατών, οι οποίοι ενισχύουν το έργο των μόνιμων στελεχών. 

 

Η αναγκαιότητα αυτή προκύπτει τόσο από την σύνθετη και πολυδιάστατη φύση του έργου, όσο και από την οπτική γωνία θέασης, από την οποία το Ινστιτούτο εργασίας της ΓΣΕΕ προσεγγίζει την Συμβουλευτική ως πολιτική στην αγορά εργασίας[1].  

 

 

 

Κατά την διαδικασία προσέλκυσης στελεχών είναι προφανές ότι εδόθη ιδιαίτερη σημασία στο επίπεδο των γνώσεων, της εξειδίκευσης και της εμπειρίας, όπως αποτυπώνονταν στα βιογραφικά σημειώματα, ενώ μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων κατεβλήθη προσπάθεια να διαγνωσθεί εάν υφίστανται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας που απαιτείται για την «ευαίσθητη» θέση του συμβούλου ανθρώπινου δυναμικού.

 

 

 

Μετά την φάση  της επιλογής των εξωτερικών συνεργατών ακολούθησε ένα σύντομο στάδιο ομαλής ένταξης στο νέο εργασιακό περιβάλλον και αρχικής εξοικείωσης  τους με την εργασιακή κουλτούρα του οργανισμού. Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη διαδικασία, η οποία διέπεται από το προαναφερθέν πλαίσιο αρχών,  είναι συνεχής, απαιτεί πολύ χρόνο και ιδιαίτερες προσπάθειες, εξαρτάται δε από ένα σύνθετο πλέγμα μεταβλητών.

 

 

 

Σε συνάφεια με τις ιδιαιτερότητες και τις απαιτήσεις του έργου, το στελεχιακό δυναμικό των υπηρεσιών αποτελεί ένα μείγμα στο οποίο, εκτός από τις απαιτούμενες διαφορετικές γνώσεις, τα στελέχη πρέπει να διαθέτουν τόσο κοινές όσο και διαφοροποιημένες δεξιότητες και ικανότητες, ανάλογα με το περιεχόμενο των θέσεων εργασίας που θα καλύψουν  

 

 

 

Βασική παράμετρο της ομαλής και επιτυχούς εξέλιξης των στελεχών, καθώς επίσης και της ποιοτικής άσκησης των καθηκόντων τους, αποτελεί η επιμόρφωση τους, η οποία διαρθρώνεται σε κύκλους συνεχούς επιμόρφωσης διαφορετικών σταδίων (εισαγωγικό, βασικό, εξειδίκευσης)[2] 

 

 




!! [1]  Η κεντρική παραδοχή του ΙΝΕ τοποθετεί την συμβουλευτική ως μία σημαντική συμπληρωματική και υποβοηθητική των πολιτικών απασχόλησης διαδικασία. Επιπλέον ως κεντρική θέση έχει διατυπώσει την άποψη ότι τα άτομα δεν είναι κυρίως και αποκλειστικά  υπεύθυνα για την ανεργία τους ή την ένταξη τους σε δυσμενή εργασιακά περιβάλλοντα, πολύ περισσότερο δε, δεν τους αποδίδονται ευθύνες  για τα διαρθρωτικά προβλήματα της αγοράς εργασίας. Ως εκ τούτου οι προσπάθειες υποστήριξης τους δεν μπορεί να επικαθορίζονται από τις προσεγγίσεις της επιστήμης της ψυχολογίας αλλά πρέπει να επιδιώκεται και να υφίσταται μια διεπιστημονική ισορροπία στα συστήματα, τις πολιτικές και τις μεθόδους υποστήριξης τους, ούτως ώστε εκτός από την ατομική ενδυνάμωση να καθίστανται ενήμερα, αν όχι και γνώστες των επιπτώσεων διαφορετικών (θετικών ή αρνητικών) πολιτικών και μέτρων τα οποία καθορίζουν την πορεία του εργασιακού τους βίου. 

Για το θέμα αυτό βλέπε επίσης τα σχετικά κεφάλαια του εκπαιδευτικού πακέτου στην ενότητα της επιμόρφωσης των στελεχών    

 

 [2]  Μεγαλύτερη ανάλυση των κύκλων επιμόρφωσης εμπεριέχεται παρακάτω στο κεφάλαιο 4 και στο τρίτο (ΙΙΙ) Τόμο του Οδηγού

 


Copyright © 2018, ΙΝΕ Γ.Σ.Ε.Ε.