Οδηγός

Το Σχέδιο «Ανάπτυξη δικτύου υπηρεσιών πληροφόρησης, συμβουλευτικής υποστήριξης και ενδυνάμωσης εργαζομένων»

 

Κεφάλαιο  4

 

Κύκλοι επιμόρφωσης στελεχών

 

4.1 Περιγραφή του προγράμματος επιμόρφωσης                                         

 

4.2  Σκοπός και  στόχοι  του προγράμματος επιμόρφωσης                         

 

4.3 Οι απαιτήσεις της θέσης εργασίας                                                              

 

4.4  Οι εκπαιδευτικές ανάγκες των στελεχών                                                 

 

4.5 Μεθοδολογικό πλαίσιο υλοποίησης                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κεφάλαιο  4

 

                                                  Κύκλοι επιμόρφωσης στελεχών

 

 

4.1 Περιγραφή του προγράμματος επιμόρφωσης

 

 

 

 Σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί, στο επιχειρησιακό σχέδιο που συνοδεύει το τεχνικό δελτίο του έργου, προτείνονται τρεις κατηγορίες προγραμμάτων επιμόρφωσης του συνόλου των στελεχών συμβούλων.

 

 

 

Η πρώτη κατηγορία απευθύνεται στα μόνιμα στελέχη του Ινστιτούτου εργασίας τα οποία έχουν επιφορτισθεί με την υλοποίηση σημαντικών τμημάτων του έργου.  

 

 

 

Η δεύτερη απευθύνεται στους συμβούλους, οι οποίοι στελεχώνουν το σύνολο των υπηρεσιών και είναι επιφορτισμένοι με το έργο της πληροφόρησης και συμβουλευτικής των εργαζομένων (και ανέργων στην περίπτωση των Εξειδικευμένων Κέντρων Προώθησης στην Απασχόληση –Ε Κ Π Α)

 

 

 

 Η τρίτη κατηγορία απευθύνεται στα στελέχη των συνεργαζόμενων με το δίκτυο φορέων, κυρίως φορείς της Τοπικής αυτοδιοίκησης και του Συνδικαλιστικού Κινήματος.

 

 

 

Είναι προφανές ότι τα προγράμματα εντάσσονται στο πλαίσιο και ακολουθούν  τις βασικές αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων:

 

- το περιεχόμενό τους εδράζεται σε εκπαιδευτικές ανάγκες των στελεχών, συμβατές με την θέση εργασίας και το ρόλο τους, λαμβάνει δε υπόψη τις γνώσεις και την εμπειρία που διαθέτουν. 

 

- ενθαρρύνεται η αυξανόμενη συμμετοχή τους σε όλες τις φάσεις τις επιμορφωτικής διαδικασίας

 

- η συνεργατική σχέση επιμορφωνόμενων – επιμορφωτών διέπει επίσης το σύνολο της επιμόρφωσης.

 

 Κάθε πρόγραμμα αποτελεί ένα συνεκτικό πλέγμα τριών επιμορφωτικών μεθόδων: 

 

 - «πρόσωπο με πρόσωπο» επιμόρφωση

 

- εξ αποστάσεως επιμόρφωση

 

- πρακτική άσκηση

 

 

 

Η οριστική κατανομή των ωρών, η αποσαφήνιση του αναλυτικού προγράμματος και ο σχηματισμός των ομάδων αποτελεί προϊόν ουσιαστικής διεργασίας με την συμμετοχή όλων των στελεχών.

 

Ιδιαίτερη σημασία έχουν:

 

- η κατ’ ιδίαν μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο καταβάλλεται προσπάθεια να έχει έντονα διαδραστικό περιεχόμενο,

 

- η συνεργασία και υποστήριξη από τους επιμορφωτές. 

 

 

 

4.2  Σκοπός και  στόχοι  του προγράμματος επιμόρφωσης

 

4.2.1 Σκοπός

 

Σκοπό του επιμορφωτικού προγράμματος αποτελεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση  ενός ολοκληρωμένου προγράμματος εκπαίδευσης ειδικών συμβούλων και στελεχών  οι οποίοι έχουν ως έργο τους τη στήριξη εργαζομένων και ανέργων στις ευμετάβολές και δυσμενείς συνθήκες στην  απασχόληση και την αγορά εργασίας.

 

 

 

4.2.2 Ο κύριος στόχος

 

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης  έχει  ως βασικό στόχο,  να εφοδιαστούν τα στελέχη με τις συμπληρωματικές εκείνες γνώσεις, δεξιότητες  και πρακτικές, οι οποίες απαιτούνται για την αναβάθμιση και προσαρμογή των παρεχόμενων υπηρεσιών στις απαιτήσεις του έργου αλλά και του περιβάλλοντος στο οποίο δραστηριοποιούνται.

 

 

 

4.2.3 Οι ειδικοί στόχοι

 

 Η επιμορφωτική διαδικασία συνδέεται άμεσα με τους κεντρικούς στόχους του έργου οι οποίοι μεταξύ άλλων επιδιώκουν: 

 

 - Να αναπτυχθεί ένα δίκτυο υπηρεσιών πληροφόρησης και κυρίως συμβουλευτικής για την απασχόληση, στου οποίου την λειτουργία και τις προσφερόμενες υπηρεσίες να συνδυάζονται θεωρητικές προσεγγίσεις και εργαλεία όλων των επιστημονικών κλάδων, οι οποίοι   μπορούν να συμβάλλουν σε μία πολύπλευρη και σύνθετη αντιμετώπιση των προβλημάτων απασχόλησης.  

 

 - Να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης  κατά την επιμορφωτική διαδικασία ώστε να επιλεγούν τα πλέον κατάλληλα εργαλεία και μέθοδοι υποστήριξης  των εργαζομένων και ανέργων.

 

- να παραχθεί κατάλληλο υλικό επιμόρφωσης διαθέσιμο στο σύνολο των στελεχών του δικτύου.

 

- να διαμορφωθεί κατάλληλη εργασιακή κουλτούρα η οποία να συνάδει με τα χαρακτηριστικά, την φύση, το περιεχόμενο υπηρεσιών κοινωνικού χαρακτήρα, όπως είναι οι υπηρεσίες πληροφόρησης και συμβουλευτικής εργαζομένων και ανέργων.

 

 

 

4.3 Οι απαιτήσεις της θέσης εργασίας

 

 

 

Ο χαρακτήρας  του Σχεδίου, με βάση τα όσα αναφέρονται στα κείμενα πολιτικής (τεχνικό δελτίο, επιχειρησιακά σχέδια, οδηγός κλπ)  προδιαγράφει ένα πλαίσιο το οποίο εν πολλοίς αποτελεί το περιβάλλον εντός του οποίου προσδιορίζονται τα χαρακτηριστικά και οι απαιτήσεις των θέσεων εργασίας, ειδικότερα αυτής του συμβούλου απασχόλησης,     

 

 

 

Σε συνδυασμό  με τις  απόψεις που έχουν διατυπώσει οι ίδιοι  οι σύμβουλοι, στο σχετικό ερώτημα, αμέσως μετά την ένταξη τους στις αναπτυσσόμενες υπηρεσίες, μπορούμε να διατυπώσουμε το αντίστοιχο πλέγμα των απαιτήσεων της θέσης εργασίας, το οποίο πρέπει να ληφθεί υπόψη για τον σχεδιασμό του προγράμματος επιμόρφωσης.

 

 

 

4.4  Οι εκπαιδευτικές ανάγκες των στελεχών

 

 Οι εκπαιδευτικές ανάγκες κρίθηκε σκόπιμο να διερευνηθούν σε δύο φάσεις. Η πρώτη αποβλέπει στην διερεύνηση των βασικών αναγκών, διενεργείται με τη μέθοδο του ερωτηματολογίου και τα αποτελέσματα αποτελούν βάση συζήτησης για την διαδικασία της δεύτερης φάσης, η οποία διενεργείται κατά την διάρκεια του εισαγωγικού σταδίου της επιμόρφωσης, με την μέθοδο της εις βάθος ανάλυσης των αναγκών.

 

 

 

Η τελική αποτύπωση των εκπαιδευτικών αναγκών   καταβάλλεται προσπάθεια να εκφράσει την διαφορά μεταξύ του συνολικά κατεχόμενου επιπέδου γνώσης των στελεχών  και του απαιτούμενου για την άσκηση των καθηκόντων τους στην συγκεκριμένη θέση εργασίας.

 

 

 

4.5 Μεθοδολογικό πλαίσιο υλοποίησης

 

α. επιλέγεται η επιμόρφωση να έχει χαρακτήρα ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης. Η ενδοεπιχειρησιακή κατάρτιση  παρέχει  την δυνατότητα υλοποίησης του προγράμματος σε άμεση σύνδεση με το πραγματικό περιβάλλον και τις συνθήκες εργασίας των στελεχών, ενώ μπορούν να αξιοποιηθούν τεχνικές διαμεσολάβησης, mentoring κλπ.

 

 

 

β. Επιπλέον βασική επιλογή αποτελεί η υλοποίηση το προγράμματος να εξελιχθεί στα εξής τέσσερα στάδια:

 

  1. Προπαρασκευαστικό / εισαγωγικό στάδιο
  2. Στάδιο βασικής επιμόρφωσης
  3. Στάδιο εξειδικευμένης επιμόρφωσης
  4. Στάδιο πρακτικής άσκησης

 

γ. Επιλέγεται η μεθοδολογία  της συν –διδασκαλίας[1]

 

 

 

δ. Μεγάλο μέρος του επιμορφωτικού προγράμματος υλοποιείται με την μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Για την επιλογή της μεθόδου συνυπολογίστηκαν παράγοντες όπως η διασπορά του επιστημονικού / στελεχιακού δυναμικού ανά την Ελλάδα, το κόστος και η υλοποίηση του  παράλληλα με την περίοδο πραγματικής εργασίας των στελεχών.


 

 



 [1]  Περισσότερα σχετικά με την μέθοδο της συνεργατικής διδασκαλίας βλέπε: Γιαννακοπούλου, Ε. Χασάπης, Δ. (2012) Η συνεργατική διδασκαλία στην εκπαίδευση ενηλίκων. Εκπαίδευση ενηλίκων, τ.26, 22-27

Γιαννακοπούλου, Ε. Παπαγεωργίου, Ε. (2014) Συνεργατική διδασκαλία ως παράδειγμα καλής διδακτικής πρακτικής. Νέος Παιδαγωγός, τ.3 250 -258

 

 

 

 


Copyright © 2018, ΙΝΕ Γ.Σ.Ε.Ε.